skip to Main Content
 +31(0)10-4421999 info@clnl.nl naar onze portal

Een zo aantrekkelijk mogelijke leaseprijs! Maar hoe?

vraagtekensVeel van uw afnemers vergelijken u en uw concurrenten op basis van prijs. Scherp aanbieden is daarom logisch. Vaak wordt daarom bij het aanvragen van een lease offerte gerefereerd aan een lange looptijd (60 maanden). Maar is dit wel de meest aantrekkelijke en verstandige leaseoptie? “Nee, niet altijd”, vinden wij. Hieronder leggen wij u graag uit waarom wij dit vinden.

Zoals u wellicht zult begrijpen heeft een nieuwe server, over het algemeen, een langere gebruikstermijn dan een tablet. Stel: de gebruikstermijn van een server is 60 maanden, die van een tablet 36 maanden. U kunt beide varianten aanbieden in een lease van 60 maanden, maar is dit verstandig? Nee, want de gebruikstermijn van een tablet is normaliter ongeveer 36 maanden.

Concreet
In een vergelijk tussen 36 en 60 maanden is in eerste aanleg het termijnbedrag van 60 maanden natuurlijk veel gunstiger. Immers de afschrijving gaat over 24 maanden extra. Klant gewonnen. U heeft de goedkoopste (maand-) aanbieding.

Echter, na 48 maanden geeft uw klant aan te willen vervangen. Door het voortschrijden van de tijd zijn de tablets te traag geworden en daardoor onwerkbaar. Pijnpunt vormt dan een resterende looptijd van 12 maanden. Deze moet worden afgekocht. Dit kan een behoorlijk bedrag zijn, waardoor het onaantrekkelijk wordt voor uw relatie om nieuwe apparatuur te gaan bestellen.

Bij een contract met een looptijd van 36 maand, gevolgd door een duurhuurperiode van 12 maanden, is dit afkoopprobleem er niet. Daarnaast zijn de absolute kosten, door op voorhand afgesproken gunstige doorhuurtarieven, over 48 maanden lager. Door het inbouwen van dit evaluatiemoment na 36 maanden, waarna gewoonweg opties kunnen worden overwogen wordt hetzelfde bereikt met een beter resultaat. Immers, ook de optie van een herhalingsaankoop na 36 maanden is aanwezig, zonder dat dit problemen oplevert.

Kortom; een goede balans tussen leaseperiode en gebruikstermijn is van groot belang, voor uw klant, maar ook voor u. Een goed advies aan uw klant kan discussie en teleurstelling in de toekomst voorkomen.

Vragen of opmerkingen over dit artikel? Neem gerust contact op met de auteur, Robert Lasonder, Partner Manager bij CLN. Hij is te bereiken op robert@clnl.nl of 06-15260346.

×Close search
Zoeken